Allmänna villkor

På FASHIONZ.se tillämpar vi såväl Konsumentköpslagen som Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. För att genomföra en beställning måste kund vara 18 år och myndig, man kan inte göra köp som minderårig med målsmans tillstånd utan då behöver målsman göra köpet. Med kund avses en fysisk person.

 

1. BESTÄLLNING

Beställningar av Fashionz.se produkter görs via www.fashionz.se och besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via e-post. Normal leveranstid är 4-8 arbetsdagar, vid eventuella avvikelser kontaktar vi er. Under perioder med högt ordertryck t.ex. vid rea-start beräknas leveranstiden upp till 10 arbetsdagar. Fashionz.se kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt.

Vid eventuell försening har ni rätt att häva köpet om ni inte godkänner en ny leveranstid. Vill ni häva ert köp på grund av fördröjd leveranstid så återbetalas pengarna så fort vi behandlat eran order. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella prisfel som kan uppstå och förbehåller oss rätten att avslå order. Vårt lager stämmer till största del. Detta är särskilt vanligt under rea-perioder eftersom omsättningen av varor då är betydligt högre.

2. BETALNING

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. 

Efter att du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning eller betalning med kort.  Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

1. Faktura

2. Delbetalning

3. Kortbetalning

4. Direktbetalning

3. LEVERANS

Normal leveranstid är 4-8 arbetsdagar, vid eventuella avvikelser kontaktar vi er. Fashionz.se kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Varorna skickas endast inom Sverige.

Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta er. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera er beställning så snabbt som möjligt. Som kund har ni rätt att häva köpet vid omfattande leveransförsening.

4. FRAKT

Fashionz.se erbjuder fri frakt på alla produkter vid köp över 499kr, annars 59kr. Vid återköp/retur är det du som kund som betalar för frakten tillbaka. Kontakta oss på support@fashionz.se när du vill göra retur så hjälper vi dig vidare. Returer gäller endast vid obruten förpackning.

Fashionz.se tillämpar Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, det innebär att ni som kund har rätt till 14 dagars ångerrätt utan speciell anledning. Returer godkänns ENDAST om de returneras med obruten plombering/förpackning. I det fall en vara returneras med bruten plombering/förpackning håller Fashionz.se rätten att avslå återbetalningen. Vid retur är det kunden som betalar för frakten. Kunden ansvarar för att returen kommer i original skick tillbaka till vårt lager. Så snart vi har återfått varan och godkänt returen så betalar vi tillbaka pengarna inom 30 dagar.

Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller tills att du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Ångerblankett går även att ladda ner på konsumentverkets hemsida, vi rekommenderar att man använder de blankett och returfraktsedel som medföljer i er försändelse.

6. PRODUKTENS SKICK

Vi ber er att hantera varan försiktigt för att undvika risken att bli ersättningsskyldig till oss om ni vill ångra ert köp. Om ni skickar tillbaka en vara som har skadats, förändrats eller av annan anledning inte går att återställa till sitt ursprungliga skick, och vi inte kan sälja den igen som ny, kommer vi att debitera er den kostnad som värdeminskningen innebär för oss (upp till 80% av värdet). För att undvika betalningsskyldighet om ni ångrar er ber vi er därför att inte öppnar förpackningen förrän ni bestämt att ni vill behålla produkten.

7. REKLAMATION

Fashionz.se tillämpar Konsumentköpslagen vid reklamationer. Om ni vill reklamera er vara på grund av en skada eller felproduktion kontakta alltid Support@fashionz.se innan ni skickar tillbaka varan. Vi gör en bedömning av felet och eventuellt konsulterar vi leverantör/tillverkare. Om det är en godkänd reklamation åtgärdar vi i första hand felet. Om detta inte går kommer vi att ersätta er med en ny produkt. Har produkten utgått så har ni rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Eventuell återbetalning sker inom 30 arbetsdagar från det att er reklamation blivit godkänd. Vi utför återbetalningen på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

Du kan reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. För att vi ska vara skyldiga att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt, till exempel ett fabrikationsfel, och du ska kunna bevisa att felet Är ursprunglig. När du ska skicka tillbaka varan till oss så är det du som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten och det är du som står för fraktkostnaden. Skador som orsakats av oaktsamhet, stötar, felaktig användning, manipulering, fel spänning, fel installation eller slitage och användning täcks inte!


Som konsument har man 3 års reklamationsrätt. Reklamation ska rapporteras så snart felet upptäckts, Fashionz.se följer ARN vid eventuell tvist.

Allmänna reklamationsnämnden
Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm 
http://www.arn.se

Vid tvist kan man som kund använda sig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/

Garantin kommer inte att gälla:

  • Om någon detalj på garantikortet eller köpebeviset ändras, raderas eller ersätts; och/eller
  • Om produkten som garantin gäller manipuleras eller repareras utan att det först har godkänts av oss.

För att utnyttja garantin måste du göra din förfrågan via vår kontaktsida och meddela oss Om ditt beställningsnummer, Beskrivning av problemet med produkten och bifoga ett foto om skadan är synlig.

              Varje skada hanteras individuellt. Skador som orsakats av oaktsamhet, stötar, felaktig användning, manipulering, fel spänning, fel installation eller slitage och användning täcks inte! I paketet är det obligatoriskt att bifoga en kopia på fraktsedeln och en beskrivning av den upptäckta skadan.

              8. TRASIGT PAKET

              Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i detta fall en reklamation direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Avsändaren och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till Support@fashionz.se för att informera om reklamationen.

              Problem med skadad förpackning inom 24 timmar efter leverans: meddela problemet till oss inom 24 timmar efter leverans genom att skicka en skannad kopia av fraktsedeln. Samma gäller när det är fel produkt som skickats, går vi självklart med på att byta ut den.

              9. OUTLÖSTA PAKET

              Om ni av någon anledning inte löser ut ert paket får ni betala kostnaderna för frakt och hantering. Ett outlöst paket debiteras en avgift i efterskott, för närvarande 249kr.

              10. RESERVATION

              Fashionz.se reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

              11. PERSONUPPGIFTSHANTERING ENLIGT GDPR

              I samband med er registrering och beställning godkänner ni att vi lagrar och använder era uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot er. Fashionz.se behandlar era personuppgifter i enlighet med Allmänna Dataskyddsförordningen (GDPR). Ni har alltid rätt att se era personuppgifter som finns registrerade hos oss. Ni har även rätt att på begäran få uppgifterna raderade eller rättade om de är felaktiga eller ofullständiga, kontakta oss på: Support@fashionz.se Betalnings- och personuppgifter sker genom säkra sidor på nätet.

              12. COOKIES

              Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När ni besöker denna webbplats sparas cookies på er dator. En cookie är en liten textfil som lagras på er dator och som innehåller information som hjälper webbplatsen att hålla reda på besökaren. Cookie-filer gör ingen skada på er dator utan består endast av text och kan inte heller innehålla något virus. Filerna tar praktiskt taget ingen plats och det finns två typer av cookies: Den ena typen sparar en fil permanent på er dator, dessa används för att exempelvis kunna mäta hur ni som besökare rör er på hemsidan. Detta enbart för att kunna erbjuda besökaren bättre tjänster och service. Läs mer om hur vi använder oss av cookies i vår Integritetspolicy. 

              Textfilerna går att ta bort och de flesta webbläsare (browsers) har funktioner för detta. På Fashionz.se använder vi denna variant för att hålla koll på er shoppingbag och för att kunna föra statistik över våra besökare. Informationen som sparas på er dator är endast ett unikt nummer utan någon koppling till personlig information, alltså helt anonymt. Den andra typen av cookies används är "Session-Cookies". Under tiden ni är inne och besöker sidan delar vår webserver ut en unik identifieringssträng för att inte blanda ihop er med andra besökare. En "Session-Ccookie" lagras aldrig permanent på er dator utan försvinner när ni stänger er webbläsare. För att ni problemfritt ska kunna använda Fashionz.se krävs det att ni har Cookies aktiverat. När ni surfar på Fashionz.se, kommer cookies placeras på er dator så att vi kan förstå vad ni är intresserad av. Våra samarbetspartners kan då visa reklam på andra webbplatser baserat på era tidigare beteende på Fashionz.se. De tekniker våra partners använder samlar inte personlig information såsom ert namn, e-postadress, postadress och telefonnummer. 

              Fashionzab

              Moms.nr/VAT XXXXXXXXXXXX